A Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkárságának megbízásából A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.pályázatot hirdetett a Határtalanul program megvalósítására hetedikes tanulók részére.
A sikeres pályázat jóvoltából iskolánk 40 tanulója és 4 pedagógusa május 01. és 05. között Székelyföld nevezetességeit kereste fel. Lehetőségünk nyílt eljutni Nagyvárad, Kolozsvár, Székelyudvarhely, Szelykefürdő, Korond, Farkaslaka nevezetességeihez, valamint megcsodálhattuk a Békás-szoros, a Gyilkos-tó és Szovátán a Medve-tó szépségét.
A kirándulás teljes költségét (ellátás szállás, utazás) a pályázat finanszírozta.
Minden igazhitű magyar ember vágyik arra ,hogy legalább egyszer az életben megcsodálhassa ezt a gyönyörű tájat. Iskolánk tanulói átélhették ezt. Akármerre indultunk közös kultúránk és történelmünk alapkövét találtuk. Nincs ember, aki ne vágyna ide vissza és nincs ember, aki ne érezné itt magáénak Tamási Áron sorait: „Azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne”.
A Határtalanul pályázat keretében intézményünk 40 tanulója 2024.05.05.-05.08. között a Felvidéken egy csodálatos csallóközi kiránduláson vehettek részt. A kirándulás azt a célt szolgálta, hogy tanulóink az arany háromszög vidékét is megismerjék, történelmi, irodalmi és földrajzi tudásukat szélesítsék. A 4 napos kirándulás alatt lehetőségük nyílt a gyermekeknek megismerni Pozsony, Komárno, Dunaszerdahely, Mikszáthfalva, Gúta látnivalóit, Csallóköz történelmi nevezetességeit, valamint a Bős-Nagymarosi vízi erőmű működését is. Utunk során rengeteg élménnyel gazdagodtunk.
A „Határtalanul” pályázat keretében 36 serényis diák 4 kísérő tanárral felejthetetlen kiránduláson vett részt Erdélyben 2023.05.30.-2023.06.02. között. Az 1. nap lehetőségük nyílt megnézni Arany János szülőházát, a híres Csonka-tornyot, Aradon a vértanúk emlékművét. Másnap Marosillyén Bethlen Gábor szülőházánál érdekes történelem órán vettek részt a gyerekek. Utána megnézték Vajdahunyad várát, délután pedig felsétáltak Déva várához. A 3. napon Gyulafehérvár felfedezése volt a program. Délután érkeztek meg Toroczkóra. Az utolsó napon Nagyvárad nevezetességeit nézték meg a tanulók. Ezután indultak haza.
A kiránduláson részt vett tanulók felejthetetlen élményekkel gazdagodtak.
2023. április 18-án részt vettünk a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Putnoki Tagozatának Ne dobd ki, használd újra! című kézműves foglalkozáson.
A tanulóinkkal 2022. október 20-án Perkupára kirándultunk, ahol a Bódva-völgyi madárgyűrűző táborban jártunk. Az Aggteleki Nemzeti Park kezelésében lévő tábor célja a területen átvonuló madárállományok alakulásának természetvédelmi és tudományos célú nyomon követése.
Egy rövidke séta után amely Perkupáról indul érkeztünk meg táborba. Sétánk során olyan csodás nemzeti parki kincseket láttunk mint pl. az ártéri ligeterdő, gyertyános tölgyes és a területre jellemző özönnövények.
A táborba érkezve megismerhettük a 100 éves madárgyűrűzés történelmét majd mi magunk is részesei lehettünk annak, hogy hogyan fogják be az előre kifeszített speciális hálóban a madarakat.
Amikor a madarakat épségben és sértetlenül kivettük a hálóból, beletettük a kis zsákba és meggyűrűztük azokat, végül szabadon elrepültek.
A gyerekek ezen a csodás, napsütéses időben ismét nagyon sok hasznos információval gazdagodtak mind a minket körülvevő természetről, mind pedig az igen gazdag madárvilágunkról.
A Serényi László Általános Iskola diákjai 2022.05.05-05.07 között részt vettek a Határtalanul programban, ahol Petőfi nyomába eredtek. A háromnapos kirándulás rengeteg élménnyel és látnivalóval telt.
Kora reggeli órákban indulás Putnokról. A határ átlépése után 1. állomásként Nagykárolyban megtekintettük az Ybl tervei alapján felújított 600 éves kastélyt. Károlyi Gyula miniszterelnök kapcsán beszéltünk a Trianonhoz vezető útról.
Ezt követően elsétáltunk az Aranyszarvas fogadóhoz, ahol először pillantotta meg Petőfi Szendrey Júliát. Felidéztük Ptőfi szerelmi költészetét. Ezek után Koltó irányába vettük utunkat, ahol Petőfi és Szendrey Júlia a mézesheteit töltötte. A Szeptember végén című vers gondolataival látogattunk el a Mikes kúriába, majd elsétáltunk a híres som fához. Végezetül megkoszorúztuk a költő szobrát. A Vajda forrásnál megkóstoltuk a forrásvizet. Szállás Koltón, vacsora
Reggeli után búcsút vettünk Koltótól és folytattuk az utunkat és az egyik legnagyobb magyar szülőházához indultunk Sződemeterre. Megtekintettük a szülőházat és az emlékhelyet. A következő állomás Székelyhíd volt, ahol Böjte Atya Gyermekotthonában a Szerelem ösvény keretén belül szervezett foglalkozáson a helyi vezető segítségével a szabadság-szerelem kérdéséről feladatokat oldottak meg a tanulók.
Délután Szatmárnémetiben a belvárost tekintettük meg.
A szállásunk Nagyszalontán volt, ahol elfogyasztottuk a vacsorát és elfoglaltuk a szállásunkat.
Nagyszalontán a reggeli után egy rendhagyó irodalomóra keretében megismerkedtünk Petőfi és Arany barátságával. Ezután átsétáltunk Arany szülőházához, majd a Csonka toronyhoz. Folytattuk utunkat Nagyváradra. Megtekintettük a Püspöki Székesegyházat, a Szent László-szobrot, a Püspöki Palotát, a Kanonok sort, a belvárost és a Szigligeti Ede színházat.
A mai napon a Vigyázz Kápé pénzügyi vetélkedő legügyesebb csapatával tanulmányi kirándulást tettünk a kazincbarcikai K&H Bankba, ahol Anga János igazgató úr fogadott bennünket.
Dr. Boldogh Sándor biológus, a MME munkatársa interaktív előadást tartott a diákjaink számára a „Madarak és fák napja” alkalmából. A téma az év madara a zöld küllő, harkály féléről. Valamint a denevérről és a természet különlegességeiről tartott előadást.
Anga János a kazincbarcikai K&H Bank fiókvezetője tartott előadást 2022. március 11-én a pénzügyi és gazdasági alapismeretekből valamint Gyenge István egri autófényező pedig online előadás keretében vállalkozói ismeretekkel gazdagította a diákokat.
A Serényi László Általános Iskola pedagógusainak egy része csatlakozik a PDSZ és a PSZ által 2022. március 16-tól határozatlan időre meghirdetett sztrájkhoz.
A sztrájk idején a gyermekük felügyelete és oktatása biztosított.
Fontosnak tartom, hogy a közéletben felmerülő, a társadalmat megosztó, érzékeny, politikától sem mentes kérdések vitájában, egyes alkotmányos jogok érvényesülése érdekében elvi szinten, segítő jelleggel kifejtsem álláspontomat az érintett alapvető jogok védelme, egymással való látszólagos ütközése összetett kérdésében.
Meggyőződésem, hogy a jogállam alapértékeinek tiszteletben tartása és tudatos felvállalása terén a lehető legszélesebb társadalmi egyetértésnek kell kialakulnia. A jogállamiság ugyanis nemcsak az állam működésének jogi kerete, hanem valódi tartalom és érték. Az el nem vitatható demokratikus alapértékek között kiemelt jelentősége van a gyermeki jogok biztosításának. Az állam működését át kell hatnia annak a követelménynek, hogy a döntések elsődleges szempontjának a gyermekek legjobb érdekének kell lennie.
Az Alaptörvény ennek szellemében nyilvánítja ki, hogy minden gyermeknek joga van a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges védelemhez és gondoskodáshoz. A személyiség kibontakoztatásának, a tájékozott és felelős polgárrá válásnak biztosítása szükségszerűen állami cselekvést igényel. Az állam feladata olyan intézményrendszer kialakítása és működtetése, amely mindenki számára szavatolja az oktatáshoz való jog érvényesülését, és egyben biztosítja a kötelező oktatásban való részvételt.
A gyermekek oktatáshoz való jogának érvényre juttatásában megkerülhetetlen szerepe van a pedagógusoknak. Nemcsak ismeretek elsajátítását segítik, hanem magatartásmintát is közvetítenek a diákjaik felé. Ezért is fontos, hogy a pedagógusok felelősségteljes hivatás-gyakorlását kiemelt társadalmi megbecsülés és méltó anyagi elismerés övezze.
A sztrájk alapjogát érintően az állam feladata kettős: egyrészt védenie kell a sztrájkban részt vevők jogait, hiszen a sztrájkhoz való jog – a Sztrájktörvényben meghatározott korlátok között – az Alaptörvényben biztosított jog, amely gazdasági, szociális érdekeik védelme érdekében megilleti a munkavállalókat. Másrészről azonban védenie kell a sztrájkban tevékenyen részt nem vállaló, azt „elszenvedő” állampolgárok jogait is, hiszen a sztrájkjog gyakorlása szükségszerűen az ő alapjogaik korlátozásával járhat.
E két követelmény együttes érvényesülésének biztosítéka, hogy a sztrájkra vonatkozó rendelkezések értelmében a lakosságot alapvetően érintő tevékenységet folytató szolgáltatóknál a sztrájkjog csak bizonyos feltételek megléte esetén gyakorolható. E korlátozás célja a sztrájkban részt nem vevők alapjogai érvényesülésének minél magasabb szintű garantálása, amelynek eszköze, hogy a munkabeszüntetés idején is biztosítani szükséges az adott szolgáltatás még elégséges szintjét.
Jogállami keretek között az alkotmányos jogok rendeltetésüknek megfelelően, alkotmányos keretek között érvényesíthetőek. A sztrájkhoz való jog a jogszabályokban meghatározott követelmények maradéktalan betartása mellett gyakorolható, ilyen esetben élvez alkotmányos védelmet. Ez a védelem tehát nem terjed ki a „vadsztrájkra”, az úgynevezett polgári engedetlenségi akcióra, amely nem a munkaharc törvényes eszköze, hanem az alkotmányos kereteken kívül zajlik, olyan morális ellenállás, mely az elérni kívánt cél érdekében vállaltan jogellenes, így veszélyes távlatokba vezet.
Egy jogállamban rendelkezésre állnak az alkotmányos jogok érvényesítésének, a politikai megnyilvánulásnak a jogszerű és alkotmányosan garantált formái – ezeket valamennyi állampolgár igénybe veheti annak érdekében, hogy kifejezze véleményét és hatást gyakoroljon a közügyek alakulására. Nem tesz viszont elfogadhatóvá egy jogszerűtlen megmozdulást pusztán az, ha annak kimondott célja egy igazságtalannak vélt helyzet feloldása. A társadalmi és politikai status quo ebben az értelemben alkotmányos védelemben részesül – annak megváltoztatására csupán demokratikus, mások alapvető jogait tiszteletben tartó eszközök útján nyílik lehetőség.
Ezzel kapcsolatban rámutatok, hogy a sok tekintetben példának tekintett német jogi szabályozás e téren eltér, a német alkotmánybíróság döntése szerint ugyanis alkotmányosnak minősül a közszolgálatot ellátó alkalmazottakként a tanárokra vonatkozó, jogszabályban meghatározott általános sztrájktilalom.
A társadalom jelentős részét közvetlenül és személyesen érintő, ez év januári pedagógus sztrájk törvényessége kapcsán a másodfokú bíróság jogerősen megállapította, hogy a sztrájk megtartásának időpontjában sem megállapodás, sem jogerős bírósági döntés nem volt a még elégséges szolgáltatás tárgyában, így az ennek hiányában megtartott sztrájk jogellenes volt.
A sztrájkhoz való alkotmányos jogukkal tehát a pedagógusok is csak akkor élhetnek, ha az elégséges szolgáltatások körét jogszabály, a felek megállapodása, ennek hiányában a bíróság jogerős végzése egyértelműen meghatározta. Az elégséges szolgáltatás nyújtásának hiányában nem garantálható, hogy a gyermekek oktatáshoz való joga a sztrájk időtartama alatt is érvényesüljön.
Alapvető követelmény továbbá, hogy a gyermekek a sztrájk következtében ne szenvedjenek hátrányt, vagyis az elmaradt oktatást utólag pótolni kell, ideértve azt a helyzetet is, ha ez szükségképpen csak többlet iskolai jelenléttel, a szabadidő rovására lesz megvalósítható.
Az oktatás a koronavírus járvány idején nagy kihívásokkal küzd. A járványhelyzetre figyelemmel alapvető elvárás, hogy mind a jogalkotó, mind a köznevelési intézmények és pedagógusok a lehető legteljesebb védelmet nyújtsák a fertőzés kockázatával szemben a gyermekeknek.
Az elmúlt két tanévben a járvány miatti online oktatás nagy terheket rótt a pedagógusokra, gyermekekre, szülőkre egyaránt. Különösen fontos ezért, hogy a mostani tanévet ne terheljék további olyan konfliktusok, amelyeknek elszenvedői végső soron a gyermekek lehetnek. Felhívásomban ezért hangsúlyozom, hogy a pedagógus sztrájk miatt felszínre került feszültségek megoldása kizárólag a gyermekek legjobb érdekeit szolgáló módon, a gyermekek oktatáshoz való alkotmányos jogának sérelme nélkül történhet.
Az Alaptörvény rendelkezése szerint a szülők kötelesek kiskorú gyermekükről gondoskodni. E kötelezettség magában foglalja gyermekük taníttatását, ezért különösen aggályos minden olyan érdekképviseleti szervezetek vagy pedagógusok részéről történő megnyilvánulás, amelyben arra kérik a szülőket, hogy tevőlegesen szegjék meg alaptörvényi kötelezettségüket és ne küldjék iskolába tanköteles gyermeküket. Hangsúlyozottan kérem ezért mind az érintett szakszervezeteket, pedagógusokat, mind pedig a szülőket, hogy tartsák szem előtt Alaptörvényből fakadó kötelezettségeiket és a gyermekek legfontosabb érdekeit.
Figyelemmel arra, hogy a feladat- és hatáskörömet meghatározó törvény szerint az alapvető jogok biztosa tevékenysége során megkülönböztetett figyelmet fordít a gyermekek jogainak érvényesítésére, elengedhetetlenül szükségesnek tartom rögzíteni, hogy jelen helyzetben a legkiemeltebb szempont a tanuló gyermekek szellemi fejlődésének oltalmazása, ugyanis a sztrájk és ebből következően az oktatás bizonytalan ideig tartó szüneteltetése esetén az ő helyzetük válna a legkiszolgáltatottabbá. Hangsúlyozandó, hogy az oktatásból való kiesés súlyosan negatív hatása nem feltétlenül azonnal, hanem közép vagy hosszú távon jelentkezik.
Az alapvető jogok biztosáról szóló 2011. évi CXI. törvény 1. § (2) bekezdés a) pontja alapján a sztrájk-helyzet aktuális fejleményeit a gyermeki jogok érvényesüléséért kiemelten felelős alapjogvédő szervként folyamatosan figyelemmel kísérem. Ezúton is tájékoztatom az érintett szülőket, gyermeket és pedagógusokat, hogy ha a tervezett jövőbeni sztrájkkal kapcsolatban felmerül alkotmányos jogaik sérelme, lehetőségük nyílik akár elektronikus formában a panasz@ajbh.hu címen, akár személyesen a fővárosi ügyfélszolgálaton vagy az AJBH idén megnyílt területi irodáiban (Győr, Szeged, Debrecen, továbbá a 2022 márciusában nyíló további három területi irodában Székesfehérváron, Miskolcon és Pécsen) az eljárásomat kérniük.
Kérem a pedagógus szakszervezeteket és a köznevelési intézmények vezetőit, segítsék elő, hogy felhívásom az érintettek minél szélesebb köréhez eljuthasson.
Akár körzetes, akár nem körzetes iskolába kívánja beíratni gyermekét, mindenképpen jelentkeznie kell az általános iskolánál, amely jelentkezés online módon vagy személyesen (lásd lejjebb)történhet meg.
Amennyiben Ön nem a lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti körzetes iskolába íratná be a gyermekét, akkor is meg kell adnia a kötelező felvételt biztosító általános iskola nevét és címét is a jelentkezése során.
Beiskolázási körzethatárok:
Bánréve, Gömörszőlős, Hét, Kelemér, Királd, Sajópüspöki, Serényfalva, Putnok (Szkala B. u., Erdélyi u., Vásártéri u., Gömöri u., Héti u., Bajcsy-Zs. u., Pást u., Rózsadomb, Fancsal u., Sajó u., Akácos u., Táncsics u., Huszár u., Határ u., Pokaj u., Berkenye u., Árpád V. u., Serényi L. tér, Serényi B. u., Kígyó u., Csemete Kert, Andrássy D. u. páros oldala, Mikszáth u., Forrásvölgy, Pogonyi u., Mária-Fürdő , Postaköz, Szőlőtelep, Báthori u., Három Ház, Lehel Vezér u, Mátyás K. tér, Széchenyi tér, Bányász tér)
Tudnivalók: A beiratkozáshoz az alábbi dokumentumok szükségesek:
a gyermek nevére kiállított személyi azonosító – például születési anyakönyvi kivonat, vagy személyi igazolvány, vagy útlevél,
lakcímkártya,
TAJ-kártya,
Sajátos nevelési igényű gyermekek esetében a Szakértői Bizottság szakértői véleménye
A beiratkozáshoz szükséges dokumentumok, adatok megadása kapcsán Ön segítséget kérhet a gyermeke óvodájától – óvoda OM azonosítja, gyermekük oktatási azonosítója tekintetében. Természetesen iskolánk fenntartója, a Kazincbarcikai Tankerületi Központ is rendelkezésre áll a körzetes iskolákkal kapcsolatos információk, az online vagy a személyes beiratkozás rendjével kapcsolatos kérdések esetén.
A beiratkozási eljárás során vagy annak lezárása után legkésőbb két héten belül Önnek nyilatkoznia kell arról, hogy gyermeke számára hit- és erkölcstan vagy etika órát választja. A hit- és erkölcstan tantárgy választása esetén meg kell jelölnie, hogy melyik egyház hit- és erkölcstan oktatásának megszervezését kéri majd gyermeke számára. Az iskola a hit- és erkölcstan oktatással kapcsolatos, az egyházaktól kapott információkat feltünteti a honlapján.
Amennyiben módosítani kíván a már elektronikusan beküldött adatokon, akkor ezt úgy teheti meg, hogy jelzi (telefonon:06-48-430 036, vagy e-mailben: serenyialt1928@gmail.com) az adott intézmény részére a visszavonási vagy adatmódosítási szándékát. Az adatok módosítását az intézmény a KRÉTA felületén a kérés alapján elvégzi. Amennyiben a szülő visszavonja gyermeke jelentkezését, ennek következményeként a BÁI felületen az iskola a benyújtott jelentkezésre a szülő kérése alapján elutasító határozatot hoz, és az intézmény saját rendszerében a gyermek adatait a „Beiratkozás visszavonva” státuszba állítja. Ezen műveletek elvégzését követően Ön ismét be tudja nyújtani gyermeke jelentkezését egy másik iskolába.
Az online beiratkozás esetén a beiratkozáshoz szükséges eredeti dokumentumok bemutatására a 2021/2022. tanév első napjáig (2021. szeptember 1.) kerülhet sor.
A beiratkozás adatainak felvétele indokolt esetben személyesen is történhet, a járványügyi veszélyhelyzet miatt megkövetelt egészségügyi szabályok szigorú betartása mellett Kérjük a szülőket / törvényes képviselőket, hogy személyes beiratkozás esetén előzetesen iskolánkkal a 0648-430-036 telefonszámon időpontot egyeztessenek! Személyes beiratkozás időpontja:
2021. április 15-16. (csütörtök, péntek) 8.00-19.00 óráig
A fentiek után, akár online, akár személyesen történt a jelentkezése az iskolába, a körzettel nem rendelkező általános iskolai osztályok tekintetében, továbbá a körzettel rendelkező iskolákba jelentkező, nem körzetes gyermekek esetében egyaránt legkésőbb 2021. április 23-ig döntenek a gyermekek felvételéről és ezután küldik el a tájékoztatásukat Önnek.
Sportiskolai beiratkozás: Mivel iskolánk köznevelési típusú sportiskola, ezért évfolyamonként sportosztályt indítunk. A sportiskolai felvétel feltételei: Fizikai felmérés • A kialakult helyzet miatt jelenleg nem tudjuk elvégezni, de amennyiben megszűnik a veszélyhelyzet felvételit tartunk Érvényes sportorvosi engedély • a sportorvosi vizsgálat időpontjáról iskolánk gondoskodik és értesíti a szülőket., • a vizsgálat költsége (2000 Ft/fő). Egyéb feltételek • serényis póló (2000 Ft/db), • ISK tagdíj (2000 Ft/év), • úszásoktatáshoz megfelelő felszerelés.
Egyéb lehetőségek a sportosztály tanulóinak sportolásra a partner egyesületeinknél • PVSE kézilabda (500 Ft/hó/fő), • Putnok FC labdarúgás, • Sajóvölgye Focisuli labdarúgás.
Olvassa el az alábbi dokumentumot, melyben további információt is találhat: